Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

Σβήνουν οι φάροι

Η οικονοµική κρίση και τα GPS παροπλίζουν τους φωτεινούς φύλακες των ναυτικων

Φάρος και καταιγίδα στο  Ντόρνουµ της Γερµανίας
Ο επιβλητικός φάρος που κοσµεί την είσοδο στο λιµάνι του Λε Σάµπλ Ντ’ Ολόν στις γαλλικές ακτές «µαστιγώνεται» από τα κύµατα του Ατλαντικού
Εδώ και αιώνες δείχνουν τον δρόµο στους ναυτικούς. Κανένας από αυτούς δεν θα µπορούσε να φανταστεί ότι το GPS και τασύγχρονα συστήµατα ναυσιπλοΐας θα απειλούσαν τους φάρους µε εξαφάνιση. «Κι όµως είναι αλήθεια», δήλωνε προ ηµερών στο CNN ο Πίτερ Γουίλιαµς, µέλος της Παγκόσµιας Εταιρείας Φάρων. «Από την οικονοµική κρίση δεν εξαιρείται τίποτα. Τα κονδύλια για τη συντήρηση των ιστορικών κτιρίων µειώνονται συνεχώς. Πολλοί από τους φάρους που υπάρχουν σήµερα είναι καταδικασµένοι να εξαφανιστούν».

ΆΠΟ ΆΥΤΗ τη µοίρα δεν θα ξεφύγουν πολλοί «διάσηµοι» φάροι: από τον φάρο του Μοντόκ στη Νέα Υόρκη, στη σκιά του οποίου έσπερνε τον πανικό ο κινηµατογραφικός καρχαρίας, έως τον Φάστνετ, τον φάρο στα ανοικτά των ακτών της Ιρλανδίας, που αποτελούσε για τους ναυτικούς πιο αξιόπιστο σηµείο αναφοράς και από πυξίδα, ή τον Κάπο Χορν στο νοτιότερο άκρο της Λατινικής Αµερικής. Οι φάροι χαρακτηρίζουν τοπία, έχουν αρχιτεκτονική αξία, αποτελούν ένα από τα πιο σηµαντικά εργαλεία της ναυσιπλοΐας.

Η δορυφοΡΙΚΗ τεχνολογία και τo GPS θέτουν τους φάρους σε αχρηστία επιταχύνοντας την παρακµή τους. Ή µήπως δεν είναι έτσι; «Είναι τρέλα να το σκεφτόµαστε και µόνο», δηλώνει στην «Κοριέρε ντέλα Σέρα» ο Τζοβάνι Σολντίνι, ένας από τους πιο γνωστούς µοναχικούς θαλασσοπόρους στην Ιταλία. «Το GPS µπορεί να τεθεί για διάφορους λόγους εκτός λειτουργίας. Μπορεί να χαλάσει, χρειάζεται καλή συντήρηση και έχει περιθώριο λάθους ενός µιλίου. Ο φάρος δεν κάνει ποτέ λάθος», επισηµαίνει. Ειδικοί τονίζουν στην ιτα λική εφηµερίδα ότι το φωτεινό σήµα, ορατό από δεκάδες µίλια, είναι ζωτικής σηµασίας για τη ναυσιπλοΐα. Η τεχνολογία δεν προσφέρει µόνο πλεονεκτήµατα αλλά και ψευδείς βεβαιότητες. Τα σύγχρονα συστήµατα ναυσιπλοΐας δεν εµπόδισαν κάποια πλοία να καταλήξουν στα βράχια, πολλές φορές µε καταστροφικά αποτελέσµατα. Ακόµη και τα ιστιοπλοϊκά αναψυχής είναι εφοδιασµένα µε χαρτογραφικές συσκευές ακριβείας. Οπως και οποιοδήποτε εργαλείο όµως, µπορεί να χαλάσουν, ενώ οι καιρικές συνθήκες µπορεί να καταστήσουν δύσκολη τη χρήση τους. Ο ΦΆΡΟΣ προσφέρει κάτι ανεκτίµητο: σιγουριά σε αυτούς που ταξιδεύουν στη θάλασσα. «Τα αεροπλάνα µπορούν να προσγειωθούν πλέον ακολουθώντας τα δεδοµένα του υπολογιστή», αναφέρει ο Τζοβάνι Σολντίνι κάνοντας έναν εύστοχο παραλληλισµό. «Αλλά κανένας δεν σκέφτηκε να σβήσει τα φώτα στους αεροδιάδροµους για να κάνει οικονοµία στην κατανάλωση του ηλεκτρικού».
Αντιδράσεις από ναυτικούς που δεν εµπιστεύονται την υψηλή τεχνολογία

ΑΡΙΘΜΟΙ

10-12
χιλιάδες υπολογίζεται ο αριθµός των φάρων παγκοσµίως 45
µέτρα είναι συνήθως το ύψος ενός φάρου 40
χλµ. είναι η απόσταση από την οποία φαίνεται ένας φάρος στη θάλασσα 90
δευτερόλεπτα είναι ο περιοδικός χρόνος στιγµιαίου σβησίµατος του φάρου 1923
το έτος που λειτούργησαν για πρώτη φορά µε ηλεκτρικό ρεύµα οι φάροι 120
φάρους µέσης ηλικίας δύο αιώνων αριθµεί το ελληνικό φαρικό δίκτυο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου