H καθέλκυση και τα πρώτα ταξίδια
H Thermopylae κατασκευάστηκε το 1868 στο Ναυπηγείο του Walter Hood & Co., στο Aberdeen για τον George Thompson. Οι διαστάσεις της ήταν 212.0 ft x 36.0 ft x 20.9 ft και το βάρος της 948 τόνους. Σχεδιάστηκε ως ένα ιδιαίτερο clipper για το εμπόριο τσαγιού απ΄την Κίνα, και αρματώθηκε ως ένα τρικάταρτο πλοίο.
Στο παρθενικό της ταξίδι, έχοντας κυβερνήτη τον Robert Kimball, η Thermopylae έκανε ρεκόρ πλέοντας απ΄το Gravesent στη Μελβούρνη σε 63 ημέρες. Στο συνεχόμενο ταξίδι της προς Σανγκάη, έκανε νέο ρεκόρ ανάμεσα στα δύο λιμάνια. Άλλες εξαιρετικές επιδόσεις της ήταν: Newcastle-NSW-Shangai 31 ημέρες, Shangai-London 91 ημέρες, και Victoria-BC-Hong Kong 23 ημέρες!
Ο μεγάλος αγώνας και το τέλος του τσαγιού
Το 1872 η Thermopylae και το, σύφμωνα με το σχεδιασμό του ταχύτερο απ΄αυτήν, Cutty Sark ξεκίνησαν απ΄τη Σανγκάη για Λονδίνο ταυτόχρονα. Αφού ανταγωνίστηκαν μεταξύ τους, για δύο εβδομάδες, το Cutty Sark έχασε το πηδάλιό του, και έτσι η Thermopylae τερμάτισε πρώτη κατά εφτά ημέρες. Παρόλο που αργότερα το Cutty Sark πέτυχε αξιοπρόσεχτες επιδόσεις δεν κατάφερε να ξεπεράσει την Thermopylae.
Η μοίρα της ήταν να καταστρέψει τις ελπίδες του ιδιοκτήτη της στο εμπόριο τσαγιού, μια και ένα χρόνο αφού καθελκύστηκε, άνοιξε η διώρυγα του Σουέζ, η οποία επέτρεπε στα ατμόπλοια να φτάνουν απ΄ευθείας στην Άπω Ανατολή μέσω της Μεσσογείου και της Ερυθράς Θάλασσας. Ένας μικρότερος και ταχύτερος δρόμος, μή προσβάσιμος στα Ιστιοφόρα μια και δεν υπάρχουν ανέμοι. Έτσι τα ναύλα τους μειώθηκαν, και έπαψαν να είναι κερδοφόρα. Η εμπλοκή λοιπόν της Thermopylae στην Κίνα ήταν μικρή, το τελευταίο της φορτίο τσαγιού μεταφέρθηκε το 1877.
Η παρακμή
Πρώτα πουλήθηκε στον W.Ross & Co στο Λονδίνο, και μετά στο Reford στο Μόντρεαλ το 1890, ο οποίος την αρμάτωσε ως μπάρκο, και αναγκάστηκε να αναζητά διάφορα προσωρινά φορτία... Το 1895, η Thermopylae πουλήθηκε στην Πορτογαλλική Κυβέρνηση η οποία τη μετέτρεψε σε εκπαιδευτικό πλοίο και την ονόμασε Pedro Nunes.
Το τέλος
Κάποιες πηγές λένε πως η Thermopylae καταστράφηκε το 1906 όταν τορπιλίστηκε από μονάδες του Πορτογαλλλικού Πολεμικού Ναυτικού. Άλλες λένε πως βυθίστηκε στα βράχια του Πράσινοι φάρου στο Table Bay, στο Ακρωτήρη της Καλής Ελπίδας. Ενώ τέλος μια πηγή λέει πως βυθίστηκε σε ανταλλαγή πυρών για εορταστικές εκδηλώσεις προς τιμήν κάποιου Σουλτάνου. Όπως και να έχει η Thermopylae βυθίστηκε μοναχική, και με πολλά ερωτήματα, κάτω απ΄τα νερά που τόσο περήφανα πολέμησε επί περισσότερα από 30 χρόνια.
Κι ενώ η Thermopylae, θεωρείτω το ταχύτερο clipper που έπλευσε ποτέ στους ωκεανούς όλου του κόσμου, η μνήμη της κείται μονάχα στις καρδιές λίγων που γνωρίζουν!
Πηγή: http://dchem.pblogs.gr/2009
Το Cutty Sark εμεινε στην ιστορία εξ΄αιτίας αυτού του περιστατικού:
Ήταν καλοκαίρι του 1870 και ενώ το Cutty Sark συναγωνίζονταν το Thermopylae, τον μεγάλο του αντίπαλο στη μεταφορά του τσαγιού, κατα τη διάρκεια του αγώνα το Cutty Sark έπεσε σε θύελλα και τις επόμενες ημέρες ο αέρας δυνάμωνε δραματικά!
Η μαϊστρα και η μεγίστη έγιναν κομμάτια και 4 μέρες μετά ο καιρός επιδεινώθηκε, έπσασε το πηδάλιο. Ευτυχώς για όλους τους, στη συνέχεια ο καιρός βελτιώθηκε.
Ο αδερφός του πλοιοκτήτη, Robert Willis, ο οποίος επέβαινε στο πλοίο για λόγους υγείας, δυσασρεστήθηκε από αυτές τις αναποδιές και ήθελε να εγκαταλείψει τον αγώνα και να προσδέσει το σκάφος στοπλησιέστερο λιμάνι της Νοτίου Αφρικής. Ο Caiptan Mode (καπετάνιος του Cutty Sark)
ήταν αποφασισμένος να αντικαταστήσει το πηδάλιο εν πλώ. Οι δυό τους ήρθαν σε σύγκρουση, αλλα τελικά επικράτησε ο καπετάνιος, λέγοντάς του να πάει απο εκεί που ήρθε.
Επέλεξαν ένα εφεδρικό κατάρτι το οποίο έκοψαν σε 3 κομμάτια και έφτιαξαν ένα προσωρινό, προς μεγάλη τους τύχη δυο λαθρεπιβάτες είχαν επιβιβαστεί στο πλοίο ένα ςΆγγλος μαραγκός και ένας Σκοτσέζος σιδεράς. Ο μαραγκός βοήθησε στη διαμόρφωση του πηδαλίου και ο Σκωτσέζος σφυριλάτησε τις βίδες και τα παξιμάδια με τη βοήθεια του γιού του Modie, Αlexander.
Κατάτη διάρκεια των επισκευών επικρατούσε θαλασσοταραχή και στο κατάστρωμα, όπου είχε στηθεί ένα αυτοσχέδιο σιδηρουργείο, μάζευε νερά. Κάποια στιγμή ο νεαρός Moodie έπεσε πάνω στη φωτιά και έκαψε τη μπλούζα του με αποτέλεσμα να υποστεί εγκαύματα! Ο σιδεράς κατάφερε να τα δάχτυλά του όταν έπιασε ένα πυρωμένο σίδερο που πήγε να πέσει στη θάλασσα. Τελικά το πηδάλιο κατασκευάστηκε απο την έμπειρη καθοδήγηση του Caiptan Moodie το Cutty Sark επέστρεψε στο Gravesend στις 16 Οκτωβρίου. Το Thermopylae είχε φτάσει στις 11 του ίδιου μήνα αλλά είχε ηττηθεί κατα μία μέρα απο το Duke of Abercorn. Οι υποστηρικτές του Cutty Sark ισχυρίστηκαν πως άν δεν είχε σπάσει το πηδάλιο θα είχε ολοκληρώσει τη διαδρομή του τουλάχιστον 2 εβδομάδες νωρίτερα, νικώντας τα άλλα 2 πλοία κατά μια εβδομάδα!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου